Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΩΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

Περιορισμένη παραμένει η ελληνική κινηματογραφική αγορά, με τους πολυκινηματογράφους να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος. Οι κινηματογραφικές εταιρείες προβλέπουν για το 2010 μια μικρή αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων της τάξεως του 3 με 4%. Σε αυτό το πλαίσιο, «θύματα» αποτελούν οι μεμονωμένες αίθουσες, ενώ αυξάνεται και η πειρατεία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2009 κόπηκαν 13 εκατομμύρια εισιτήρια.

Η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία επικεντρώνεται στην προβολή ταινιών, πωλήσεων DVD και στα δικαιώματα από διεθνή -κυρίως αμερικάνικα- στούντιο παραγωγής ταινιών.

Με εξαίρεση ελάχιστες ελληνικές παραγωγές, η εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία επενδύει περισσότερο στην πώληση των ξένων προϊόντων και πολύ επιλεκτικά έως ελάχιστα επενδύει σε εγχώριο προϊόν.

Η εταιρία Odeon ΑΕ, η Audio Visual με τους πολυκινηματογράφους με την εμπορική ονομασία Ster και η εταιρία Village, αποτελούν τους βασικούς «παίκτες» του κινηματογραφικού προϊόντος που προβάλλεται στη χώρα μας, μιας και έχουν στην κατοχή τους το 90% των αιθουσών προβολής.

Μια αύξηση της τάξεως του 3% με 4% στις πωλήσεις εισιτηρίων σε κινηματογράφους στην Ελλάδα για το 2010 προβλέπουν εταιρείες διανομής ταινιών και εταιρείες πολυκινηματογράφων (τα γνωστά multiplex).

Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι η ελληνική αγορά παραμένει περιορισμένη, έχοντας κόψει το 2009 μόλις δεκατρία εκατομμύρια εισιτήρια.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία που συνθέτουν την σημερινή εικόνα της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας έχουν ως εξής: πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ για το 2009, 13 εκατομμύρια εισιτήρια και 400 κινηματογραφικές αίθουσες -στη συντριπτική τους πλειοψηφία πολυκινηματογράφοι.

Τα ανώτερα στελέχη εταιριών διανομής επισημαίνουν ότι η προβλεπόμενη αύξηση στις πωλήσεις εισιτηρίων δεν σχετίζεται άμεσα με την στροφή -λόγω οικονομικής κρίσης- περισσότερων θεατών στον κινηματογράφο που παραδοσιακά θεωρείτο μια φθηνή μορφή διασκέδασης, αλλά με την εμπορικότητα των προβαλλόμενων ταινιών.

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται η ταινία Avatar, η οποία έκοψε στη χώρα μας ένα εκατομμύριο εισιτήρια.

Όπως επισημαίνει η γενική διευθύντρια της εταιρίας διανομής ταινιών United International Pictures Μ.Τοτόμη, «με τα έως τώρα στοιχεία, δηλαδή από Ιανουάριο του 2010 έως και σήμερα, έχουν κοπεί 75.000 εισιτήρια περισσότερα από την αντίστοιχη περίοδο, αύξηση που αντιστοιχεί στο 1%. Οι εκτιμήσεις για το τέλος της χρονιάς είναι ότι θα φθάσει στο 3%».

Αντίστοιχη αύξηση εισιτηρίων για το 2010 δηλαδή της τάξεως του 3% έως 4% προβλέπει και ο πρόεδρος της ελληνικής εταιρίας διανομής ταινιών Rosebud, Ζ.Παναγιωτίδης, ο οποίος και επισημαίνει ότι «η προβλεπόμενη αύξηση σχετίζεται κυρίως με την ποιότητα των προβαλλόμενων ταινιών, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι το ελληνικό κοινό πλέον και λόγω της κρίσης έχει γίνει ιδιαίτερα επιλεκτικό προσέχει, διαβάζει, ενημερώνεται, συζητάει που θα δώσει τα χρήματα του».

Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ταινίες με τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία ήταν οι ταινίες Τιτανικός, η οποία έκοψε 1,9 εκατομμύρια εισιτήρια -αριθμός που για τους ειδικούς θεωρείται αξεπέραστο ρεκόρ. Επίσης, οι ελληνικές παραγωγές Πολίτικη Κουζίνα και Λούφα και Παραλλαγή, οι οποίες έκοψαν από 1,5 εκατομμύρια εισιτήρια η κάθε μία.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, η ελληνική αγορά είναι μικρότερη έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα αντιστοιχεί ετησίως ένα κινηματογραφικό εισιτήριο ανά κάτοικο, έναντι των ευρωπαϊκών χωρών που αντιστοιχούν 2,5 εισιτήρια ανά κάτοικο.

Ξεχωρίζει η Γαλλία, όπου αντιστοιχούν 3,5 εισιτήρια σινεμά ανά κάτοικο. Η γαλλική κινηματογραφική βιομηχανία έχει ετήσιο τζίρο που κυμαίνεται περίπου από 180 έως 200 εκατομμύρια ευρώ.

Σε επίπεδο επενδύσεων, η ελληνική αγορά θεωρείται σχεδόν πλήρης, μιας και τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) είναι καλυμμένα από πλευράς κινηματογραφικών αιθουσών.

«Θύμα» αυτής της κατάστασης είναι οι μεμονωμένες κινηματογραφικές αίθουσες. Το νέο μοντέλο εκμετάλλευσης του κινηματογραφικού προϊόντος ορίζει τη δημιουργία πολυκινηματογράφων που περιλαμβάνουν και άλλες μορφές ψυχαγωγίας (εστιατόρια, καφετέριες, καταστήματα).

Όπως επισήμανε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο διευθυντής ανάπτυξης της εταιρίας Odeon ΑΕ, Μ.Διαμαντόπουλος, οι επενδύσεις στον κινηματογραφικό χώρο απαιτούν πολλά κεφάλαια, ενώ δεν υπάρχει πλέον χρηματοδότηση από τις τράπεζες.

Ενδεικτικά, η Odeon, κάτοχος 80 αιθουσών, προχώρησε σε επενδύσεις της τάξεως των 40 εκατομμυρίων ευρώ την πενταετία 2005 έως 2009.

Η επένδυση μόνο για τον εκσυγχρονισμό μιας αίθουσας μπορεί να αγγίξει και το ένα εκατομμύριο, ενώ ο εξοπλισμός για τη μετατροπή των μηχανών Digital σε 3D είναι πολύ ακριβός.

Μεγάλο πρόβλημα για την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία παραμένει η πειρατεία, η οποία σύμφωνα με τις επισημάνσεις διευθυντικών στελεχών του κλάδου είναι σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται είναι ίσως στο υψηλότερο ποσοστό από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφυγόντα έσοδα που αγγίζουν ακόμα και το 30% του υφιστάμενου κύκλου εργασιών.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η κ. Τοτόμη της UIP: «Η καταπολέμηση της πειρατείας είναι εξαιρετικά περιορισμένη και δυστυχώς κάθε μέρα που περνάει διευρύνεται. Υπάρχουν πολύ μεγάλες απώλειες εσόδων. Ίσως είναι εξαιρετικά χαρακτηριστικό να αναφέρω ότι ακόμα και στις επίσημες προβολές που κάνουν οι εταιρίες για την προώθηση των ταινιών η συμμετοχή των ειδικών για αυτό το σκοπό είναι ανύπαρκτη. Τις έχουν κατεβάσει από το Internet».



Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=41&nid=1231065806#ixzz14Cj26mTx