Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2015

Οι αγορές «τρόμαξαν» τον Πιστιόλη

Ανέβαλε την έκδοση μετοχών ύψους 100 εκ. δολ. λόγω της κρίσης στα τάνκερ

Στο ντεμπούτο της Top Ships στην αμερικανική χρηματογορά ο Ευάγγελος Πιστιόλης είχε χαρακτηριστεί ως «παιδί-θαύμα» της ελληνικής ναυτιλίας. Από τότε μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι. Και επειδή η οικονομική κρίση δεν αφήνει πολλά περιθώρια για «θαύματα», ο εφοπλιστής προσπαθεί να βγάλει την ναυτιλιακή του εταιρεία από την «ξέρα» στην οποία έχει πέσει εδώ και δύο χρόνια περίπου.
   
    Οι «φουρτούνες» όμως, δεν έχουν τέλος, αφού «χτυπούν» το σκαρί του «καραβιού» του ανηλεώς. Οι ζημίες ύψους 105,8 εκατ. δολαρίων το πρώτο εξάμηνο του 2011, τα δάνεια των 328 εκατ. δολ. που έχουν γίνει «θηλιά», η απειλή της αμερικανικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς πριν από έναν μήνα ότι ο όμιλος θα αποβληθεί από τον Νasdaq, αν δεν προβεί στις απαραίτητες κινήσεις για την αύξηση της τιμής της μετοχής του πάνω από το ψυχολογικό όριο του 1 δολαρίου
και εσχάτως η ανατροπή των σχεδίων του για έκδοση νέων μετοχών συνθέτουν το «σκηνικό» μέσα στο οποίο καλείται να ισορροπήσει. Από τον Μάιο ακόμη Ευάγγελος Πιστιόλης σε μια προσπάθεια να «αιμοδοτήσει» τα ταμεία της εταιρείας του με νέα κεφάλαια είχε ανακοινώσει πως θα προχωρήσει σε έκδοση νέων μετοχών ύψους 100 εκατ. δολαρίων. Τελικά αναβάλλεται… μέχρι νεωτέρας. Και συγκεκριμένα μέχρι να βελτιωθούν οι συνθήκες στην διεθνή αγορά.
    Σύμφωνα με την Tradewinds, η οποία επικαλείται τις δηλώσεις του οικονομικού διευθυντή της Τop Ships, Αλέξανδρου Τσιρίκου «για την ώρα η έκδοση των μετοχών μετατίθεται γι’ αργότερα… αφού ακόμη και για τομείς που έχουν περάση αυτό το διάστημα, όπως εκείνοι των κοντέινερ και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG), οι επενδυτές δείχνουν απρόθυμοι να τοποθετήσουν κεφάλαια, παρά μόνο με πολύ σημαντική έκπτωση».
    Από την στιγμή μάλιστα που ο όμιλος του Ευάγγελου Πιστιόλη δραστηριοποιείται στον «μη μοδάτο» κλάδο των τάνκερ, που έχει υποστεί μεγάλο πλήγμα στο σύνολό του, οι πιθανότητες για να πετύχει το εγχείρημά του για άντληση κεφαλαίων δεν ήταν και πολλές τη δεδομένη χρονική περίοδο. Σύμφωνα με τον κ. Τσιρίκο, η «Top Ships» αναζητά με κάθε τρόπο τη λύση για τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η εταιρεία και συζητούν μήπως μπορέσουν να λάβουν ένα κοινοπρακτικό δάνειο.

ΟΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
    Η Top Ships εδώ και αρκετούς μήνες βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες προκειμένου να δώσει λύση στο δανειακό αδιέξοδο, στο οποίο έχει περιέλθει. Η εταιρεία του Πιστιόλη αδυνατεί να συμμορφωθεί με τους όρους όλων των δανείων της, τα οποία ανέρχονται σε 328 εκατ. δολάρια, με τη λήξη των συμβάσεων να είναι προγραμματισμένη μεταξύ 2011 και 2019. Η ρευστότητά της και η αξία των περιουσιακών της στοιχείων είναι χαμηλότερα των συμφωνηθέντων με τους πιστωτές. Το «παζάρι» για την αναδιάρθρωση των δανείων και τη μετατροπή όσων είναι άμεσα απαιτητά από βραχυπρόθεσμα σε μακροπρόθεσμα είναι σκληρό. Ωστόσο ο ίδιος ο εφοπλιστής δηλώνει αισιόδοξος για την έκβασή τους.
    Τον πρώτο «σύμμαχό» της ο όμιλος τον βρήκε στο… πρόσωπο της ALPHA Bank τον περασμένο Απρίλιο, από την οποία έλαβε σημαντική «ανάσα». Η τράπεζα συμφώνησε σε προσωρινή άρση (waiver) των απαιτούμενων, από τις δανειακές συμβάσεις, εξασφαλίσεων για την Top Spips μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου του 2012. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της SEC, η ναυτιλιακή έχει δύο δανειακές συμβάσεις με την τράπεζα, η μία ύψους 48 εκατ. δολαρίων και η δεύτερη 39 εκατ. δολαρίων.
    Τα προβλήματα με τα δάνεια της εταιρείας είναι επαναλαμβανόμενα, αφού και πέρυσι το καλοκαίρι βρισκόταν και πάλι σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τα πιστωτικά ιδρύματα, λόγω της παραβίασης χρηματοοικονομικών όρων στις δανειακές της συμβάσεις. Τότε είχε έρθει σε συμφωνία με την Emporiki Bank, λαμβάνοντας απαλλαγή μέχρι τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους.
    Το θέμα της προσωρινής άρσης των εγγυήσεων στα δάνειά της εξακολουθεί να είναι υπό συζήτηση με τους πιστωτές της, όπως η NoedBank και η DVB, καθώς με την δεύτερη είχε εξασφαλίσει άρση των εγγυήσεων ως τα τέλη του 2010.

Η ΜΕΤΟΧΗ
    Με την… πλάτη στον τοίχο βρέθηκε ο Ευάγγελος Πιστιόλης και από την αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς πριν από έναν μήνα. Επειδή για πάνω από 30 συνεδριάσεις η μετοχή του διαπραγματευόταν κάτω από το ελάχιστο όριο του 1 δολαρίου, η χρηματιστηριακή Αρχή έδωσε τρεις μήνες προθεσμία στην διοίκηση να αυξήσει την τιμή της, διαφορετικά θα έβλεπε την… έξοδο από το ταμπλό, κίνδυνος που έχει αποφευχθεί μέχρι σήμερα. Η μετοχή της Topships κυμαίνεται αυτή τη στιγμή στα 2,36 δολάρια. Έχει παρ’ όλα αυτά υποστεί σημαντική πτώση αν αναλογιστεί κανείς πως το υψηλό 52 εβδομάδων άγγιξε τα 11,35 δολάρια.

«ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΦΥΣΕΩΣ» ΟΙ ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ ΛΕΕΙ Ο ΖΟΥΛΑΣ
Η διαμάχη της Eagle Bulk με την RBS
    Κοινό μυστικό αποτελεί η διαμάχη που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στην Eagle Bulk του Σοφοκλή Ζούλα και της Royal Bank of Scotland σχετικά με την παραβίαση όρων σε δάνειο ύψους 1,2 δις δολαρίων που χορήγησε η βρετανική τράπεζα σε συνεργασία με άλλα τραπεζικά ιδρύματα στην ναυτιλιακή, αλλά ο ίδιος ο εφοπλιστής επιμένει πως πρόκειται για τεχνικά θέματα που πρέπει να επιλυθούν. Η εταιρεία υποστηρίζει εδώ και δύο μήνες περίπου, οπότε και το θέμα έγινε γνωστό μετά από σχετική ερώτηση της αμερικανικής επιτροπής κεφαλαιαγοράς, ότι αναμόρφωσε τους όρους του δανείου της τον Αύγουστο του 2009 περιορίζοντας την πιστωτική γραμμή στο 1,2 δις δολ. και προσαρμόζοντας ορισμένες ρήτρες. Σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση που παρέχει η ναυτιλιακή, εξακολουθεί να πληροί αυτούς τους όρους. Πιστεύουμε, αναφέρει, ότι η ερμηνεία μας για τις ρήτρες που συμφωνήθηκαν είναι σωστή και πως η επιστροφή στις αρχικές ρήτρες του δανείου δεν είναι έγκυρη. Η εταιρεία προσθέτει ότι «οι συζητήσεις με την RBS συνεχίζονται σε καλό κλίμα, αφού υπάρχουν άνθρωποι που συνεργάζονται πολλά χρόνια, ενώ το θέμα τους έχει επεκταθεί και στο αν οι τράπεζες μπορούν να προσφέρουν επιπλέον πιστωτική διευκόλυνση».